Symbolika w „Sklepach cynamonowych” Brunona Schulza

Bruno Schulz, to nie tylko artysta kreujący typowego prozaicznego bohatera, Schulz chce się bawić formą i stylem, by stworzyć bohatera niezwykłego, który jest pełen symboliki. Dlatego twórczość autora wymaga nie tylko precyzyjnej interpretacji, potrzeba także wyobraźni.
Schulz w “Sklepach cynamonowych” przedstawia oniryczną rzeczywistość, która dąży do niezwykłości, by przełamać ograniczenia świata.

SYMBOLIKA

sklep- służy nie tylko jako sklep, w którym sprzedaje się egzotyczne towary, to także miejsce, w którym można oderwać się od szarej codzienności, by zagłębić się w marzenia senne, lecz te marzenia są nieosiągalne. Sklep jest wypełniony najróżniejszymi przedmiotami, które są tworzywem dla twórczości Jakuba. Są one także synonimem poezji, będące ucieczka od prozy życia.
dom- dla bohaterów jest pełen tajemnic i zakamarków, w których coś się czai. Dom powinien stanowić schronieni, przed światem zewnętrznym, powinien być pełen spokoju, w którym człowiek powinien mieć szansę odpocząć, lub się schronić
Labirynt- posiada dwie strony- z jednej jest to dobrze przemyślana struktura, budowa, a z drugiej miejsce, w którym człowiek łatwo może zabłądzić. Labiryntem w “Sklepach cynamonowych” może być gimnazjum, ulica w nocy czy nawet niebo. Labiryntem może być także ludzkie wnętrze, które posiada wiele tajemnic i ukrytych myśli.
ptaki- są głównie związane z ojcem głównego bohatera. Ojciec pragnie być wolny jak ptak i gonić za swoimi marzeniami, lecz jest ograniczony, głównie przez Adelę, która wyrzuca wszystkie ptaki, ponieważ zagracają strych. Ojciec żyję w świecie, w którym nie ma miejsca na poezję i duchowe piękno.
ojciec- dla syna, ojciec jest niczym biblijny prorok, który chwilami staje się groteskowy. Ojciec zamyka się przed światem zewnętrznym i coraz częściej nawiedzają go koszmary senne. Karakony, które symbolizują śmiertelne zagrożenie, krążą nad ojcem, który się ich boi i coraz głębiej oddala się od innych i świata.

KOMPOZYCJA, NARRACJA I STYL

“Sklepy cynamonowe” Brunona Schulza to nie powieść, nowela czy zbiór opowiadań, ponieważ autor zrezygnował z ustalonych pojęć literackich czy kompozycji, i stworzył zdeformowaną fabułę z onirycznym światem. Swoją twórczość traktował nie jako prozę, lecz poezję, chcą w ten sposób stworzyć zdeformowany i niejednolity świat w “Sklepach cynamonowych”.

Ponadto język, w tej książce, to język prozy literackiej, w ten sposób tworzy z jednego słowa, szereg jego znaczeń. Używając synestezji, czyli przypisywanie jednego znaczenia zmysłu drugiemu, np. ciepła barwa, miesza i posługuję się różnymi formami i znaczeniami. Z utworem związana jest także dwupłaszczyznowa narracja- narracja kreatywna i narracja dyskursywna (odwoływanie się do odbiorcy poprzez pytania retoryczne lub apostrofy). Te dwie narracje czasami łączyły się ze sobą.

Schulz nie bawi się tylko stylami literackimi, bawi się słowem, formą, pojęciami, zmysłami, posługuje się stylem biblijnym, patosem. Język w “Sklepach cynamonowych” jest wręcz podniosły, po to, by pozwolić autorowi penetrować w najgłębszych rejonach świadomości.